Adakah anda sudah mendirikan rumah tangga, sudah mempunyai anak? Atau anda kini sedang dilamun cinta? Mungkin juga anda lebih selesa hidup berseorangan buat masa ini? Semua jawapan ada pada diri anda.

Tahukah anda, perkataan CINTA atau LOVE itu adalah satu perkara yang timbulnya daripada tiga komponen utama seperti apa yang telah dikaji oleh seorang ahli psikologi iaitu Robert Stenberg iaitu :

1. INTIMACY - yang membawa maksud keintiman individu antara satu sama lain
2. PASSION - perasaan yang membawa lebih kepada romantis dalam satu hubungan, tarikan fizikal dan sebagainya.
3. COMMITMENT - anda yang menentukan sama ada ingin memberi komitmen terhadap pasangan anda sama ada dalam jangka masa panjang atau jangka masa pendek.

Setiap komponen ini berkaita rapat antara satu sama lain yang mana apabila ketiga-tiga komponen ini wujud dan utuh dalam hubungan percintaan yang normal, maka dapat disimpulkan di sini bahawa cinta anda itu adalah 'CONSUMMATE LOVE' atau dalam erti kata lainnya cinta yang sempurna dan membawa kepada alam perkahwinan.

Bagi anda yang sudah berpasangan dan berniat untuk mendirikan rumah tangga, adakah anda sedar, cinta anda dan si dia berada pada tahap yang mana? Adakah hanya berdasarkan PASSION, atau hanya semata-mata INTIMACY? Adakah anda pernah terfikir tentang COMMITMENT yang perlu diambil kira untuk hubungan yang lebih panjang dan terjamin? Cuba anda pejam mata sejenak.... kosongkan fikiran, selami semua dunia percintaan anda. Jika anda yakin dengan cinta anda, maka teruskan memberi komitmen dan jika tidak, ambil masa dan rancang untuk perbaiki cinta yang tiada kepastian atau lepaskan sahaja...

Category: | 1 Comment

1 comments to “Percintaan sebenar atau hanya mainan?”

  1. cinta kingkong!!!!hehehehe....